با سرور و انواع سرور آشنا شوید

سرور چیست ؟

در حوزه شبکه و فناوری اطلاعات ، حتما بارها و بارها نام سرور به گوشتان خورده است .در کامیت سرور قصد داریم به توضیح مخصری در رابطه با معرفی انواع سرور ها بپردازیم. در واقع سرور یک کامپیوتر بسیار قدرتمند است ، مجهز به یک یا چند نرم افزار سرویس دهنده که به سایر سیستم ها و کامپیوتر ها سرویس می دهد.

سرور ها خدمات خود را درون شبکه ارائه میدهند ، چه شبکه ی خانگی ، چه شبکه ی اداری و یا شبکه جهانی اینترنت. در حقیقت واژه ی سرور کاربر بسیار گسترده و وسیعی در حیطه فناوری اطلاعات دارد و طیف بسیار وسیعی از محصولات ( سخت افزار ، نرم افزار ، سیستم عامل ) را شامل می شود. در زمینه ی سخت افزار و میزبانی وب ( هاستینگ ) سرور در واقع به همان کامپیوتر قدرتمند گفته می شود. هر کامپیوتر ساده می تواند به عنوان یک سرور عمل کند ، ولی در واقع منظور از سرور در خدمات هاست ، کامپیوتر های بسیار پیشرفته  و قدرتمند ، با توان پردازشی بالا هستند، که درود Rack و در دیتاسنتر نصب و نگهداری می شوند.

انواع سرور

برای خدمات هاست یا میزبانی وب ، با توجه به نوع وب سایت و میزان بازدید مورد نیاز و منابع پردازشی ، می توان از هاست اشتراکی ، هاست پربازدید ، سرور مجازی یا سرور اختصاصی استفاده کرد. که هر یک از موارد ذکر شده نقاط ضعف و قوت مربوط به خود را دارند که در مقالات آینده مورد تفسیر و بررسی قرار خواهند گرفت.

انواع سرور ها

به صورت کلی سرور ها مورد معرفی می گردد :

وب سرور (Web Server) : سرور نرم افزاری یا سخت افزاری می باشد که امکان دسترسی به محتوا ( اعم از صفحات وب یا فایل ها، مولتی مدیا و…) را از طریق اینترنت محیا می کند که از نظیر آنها می توان وب سرور آپاچی در سیستم عامل لینوکس و وب سرور IIS در سیستم عامل ویندوز نام برد.

سرور DNS : سرور های DNS ، همانطور که از نام آنها مشخص است ، وظیفه ی تبدیل نام به IP یا بالعکس را بر عهده دارندو در واقع تبدیل نام دامنه به IP با استفاده از این سرویس ها انجام می شود.

Print Server : پرینت سرور یا سرور چاپ ، کامپیوتر یا دستگاهی است که تعداد بسیار زیادی کامپیوتر به آن متصل می شود و درخواست های چاپ کاربران را مدیریت کرده و به پرینتر ارسال می کند. از این نوع سرور بیشتر در ادارات استفاده می شود.

Application Server : این نوع سرور جهت اجرا برنامه های نرم افزار خاص مورد استفاده قرار میگیرد و کاربران درخواست های خود را به آنها ارجاع میدهند و بار پردازشی اصلی روی سرور انجام می پذیرد.

DataBase Server : سرور پایگاه داده یا بانک اطلاعاتی می باشد . کلیه ی اطلاعات و داده های کاربران در درون این سرور ذخیره می شود. و کاربران جهت دسترسی به اطلاعات و واکاوی آنها باید به سرور متصل شوند.

File Server : سرور فایل مجموعه ای از یک سرور سخت افزاری و نرم افزاری می باشد که امکان ذخیره و بازیابی فایل ها را در بستر شبکه و اینترنت محیا می کند . انواع FTP سرور را می تواند جهت فایل سرور ها دانست.

Game Server : از این نوع سرور جهت انجام بازی های تحت شبکه و یا اینترنتی استفاده می شود.

توجه داشته باشید که در زمینه هاست و میزبانی وب ، بسیاری از خدمات سرور ، مانند سرور پایگاه داده ، وب سرور و سرور DNS و سرور فایل ، با یکدیگر و با ادغام با یکدیگر کار میکنند.